Met deze 5 geheime slimme opruim tips bespaar jij tijd

Je herkent het vast je staat op het punt om de deur uit te gaan en bent je sleutels kwijt. Na lang zoeken vind je deze eindelijk maar arriveer je te laat en vol frustratie op je afspraak. En dit was alleen nog maar de zoektocht naar de sleutels want het gebeurt helaas wel vaker dat je iets kwijt bent en urenlang loopt te zoeken.

Kortom je bent eigenlijk wel klaar met de rommel in huis. Hoe lekker zou het dan zijn als het wat meer geordend is zodat je minder hoeft te zoeken. Zodat je meer controle hebt en houdt over de spullen in je huis en waar het ligt.

Met deze 5 geheime opruim tips ben je veel minder tijd kwijt aan opruimen, kun je alles veel sneller vinden en bespaar jij tijd. Zodat je je beter kan focussen op wat echt belangrijk is voor jou.

Geheime Tip 1. Pak een ruimte per categorie per keer aan.

Je hele huis van onder naar boven opruimen ga je natuurlijk niet reden in 1 dag. En zeker als je het al een lange tijd hebt uitgesteld is dit een hels karwei. Mijn advies is dan ook om je opruim sessie te verdelen per ruimte en dan per categorie en dit over meerdere dagen te verspreiden.

Een goed begin is te starten met een ruimte/ categorie waar je je het meest aan stoort. Dit vergemakkelijkt het proces omdat de irritatie daar het hoogst is.

Tevens heeft het opruimen per categorie ook een aantal bijkomstige voordelen.

  • Je wordt iedere keer weer opnieuw beloond als je een categorie hebt opgeruimd.
  • Het kost je een stuk minder energie en overweldigend gevoel omdat je het opruimen in sessies verdeelt.

 

Geheime Tip 2. Pak alles wat los en vast zit – “The Full Pull”

De categorie is besloten, dan is het tijd om alles wat zich in deze categorie bevindt erbij te pakken. Heb je ervoor gekozen om je kleding aan te pakken verzamel dan al je kleding bij elkaar, inclusief schoenen.

Geheime Tip 3. Maak van alle spullen een duidelijke keuze en blijf op 1 plek.

In deze fase ga je keuzes maken. En dat kun je het beste doen met deze drie keuzemomenten:

Love: Wil je het zeker weten houden, geeft het je een goed gevoel, word je er blij van dan leg je het op de Love Stapel.

Leave: Kan het weg, dan leg je het op de Leave stapel.

Later: Ben je er nog niet helemaal zeker van, een twijfel moment, dan leg je het op de Later stapel. Deze stapel kun je nadat je alles weer netjes georganiseerd en gesorteerd in je kasten hebt gelegd nogmaals bekijken en wederom kun je dan weer het LLL-proces toepassen. Ben je er nog niet uit, dan leg je het in een krat of doos en kun je op een later moment beslissen wat je ermee wilt doen.

Het kan zijn dat je tijdens deze fase spullen tegenkomt die op een andere plek thuishoren. En vaak heb je de neiging om deze meteen neer te leggen waar zij thuishoren, niet doen! Want voor je het weet ben je aan het opruimen in een andere ruimte of categorie. Beter is het om deze spullen dan apart in een kratje of doos te doen en later op te ruimen. (Nieuw opruim project). Voor nu hou je de focus op de plek waar je al mee was gestart.

Weetje:

Begin met de spullen waarin je een makkelijke keuze kan maken: bewaren of wegdoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan etenswaren die over de datum zijn of sokken/panty’s met gaten erin. Het maakt de start en de keuzes te nemen makkelijker. Als je te lang twijfelt of je een kledingstuk wilt houden dan is het vaak tijd om het weg te doen. Koop pas organizing materialen na het sorteer en LLL-proces. Dan pas kun je zien wat je echt aan materialen nodig hebt.

Geheime Tip 4.  Vaste & juiste plek

Het Love, Leave, Later proces heb je doorlopen en de organizing materialen die nodig zijn aangeschaft. Dan komt nu het moment om alle spullen een duidelijke en vaste plek te geven. Zodat niet alleen jij maar ook je huisgenoten weten waar iets te vinden is.  Zo voorkom je rondslingerende spullen en hoef je niet meer te zoeken naar spullen.

Weetje:

Bewaar soortgelijke items bij elkaar. Het meest handige is gebruik te maken van opbergbakken en/of manden. Sokken bij sokken, Bh’s bij Bh’s enzovoort. Voor nog meer overzicht is het handig om te labelen, dan ziet iedereen in 1 oogopslag wat waar hoort. En door gebruik te maken van doorzichtige bakken wordt het nog makkelijker waar iets hoort.

Geheime Tip 5. Ungoing Business

Opruimen is een Never Ending Story. Om de simpele reden je gebruikt en hebt spullen nodig. En laten wij eerlijk zijn je huis is geen showroom dus dat er geleefd wordt is logisch. Maar met vaste gewoontes en routines zorg je er wel voor dat je huis netjes blijft. Denk bijvoorbeeld aan de keuken op te ruimen direct na het koken, of je glas terug te zetten in je keuken in de avond voordat je naar bed gaat. Is de was droog? Vouw het direct op en leg het meteen op de vaste plek in je kast.

Weetje

Als je elke dag 10 minuten inplant om iets op te ruimen of je legt elke avond 10 dingen terug op hun vaste plek kun je al heel veel bereiken. Met kleine stappen bereik je ook een groter doel.

 

Door vaste gewoontes aan te leren zal je zien dat het opruimen steeds makkelijker wordt … en het geheim?  HET OPRUIMEN GAAT JE MINDER TIJD KOSTEN, TIJD DIE JE  OVERHOUDT VOOR WAT JIJ BELANGRIJK VINDT!