Genoeg kleding maar nooit wat om aan te trekken.

Die leuke paar schoenen, het kekke shirtje of dat sexy lingerie setje. Gescoord tijdens een middag shoppen of online bij je favoriete winkel. En als je die nieuwe warme trui ook nog in de sale hebt gescoord voel je je helemaal de hemel te rijk. Op het moment van aankoop was er de behoefte, het verlangen om tot aanschaf over te gaan.

Het moest gewoon gekocht worden.

Maar voor je het weet puilt je kast uit van de kleding, kan amper nog iets bij, en heb je nooit wat om aan te trekken. Gevolg je gaat weer nieuwe kleding kopen maar het probleem is nog niet opgelost.

Want je kast blijft overvol en het overzicht is nog steeds ver te zoeken. En een paar dagen later vraag jezelf wederom af, wat zal ik toch eens aantrekken?  En zo is de cirkel weer rond.

Wat als je een keer goed je kledingkast gaat opruimen? Dat er weer orde en overzicht ontstaat, dat er weer ruimte gecreëerd wordt in je kledingkast.

Geen idee waar te beginnen?

Hieronder heb ik 4 stappen beschreven die jou kunnen helpen bij het herorganiseren van je kledingkast zodat de uitspraak ik heb niets om aan te trekken tot het verleden zal behoren en je geld kan besparen.

Stap 1. Maak er tijd voor vrij.

Het opruimen van je kledingkast is niet in een uurtje voltooid, maak er tijd voor vrij. Plan het moment in je agenda. Zie het echt als een afspraak met jezelf. Net zoals je een afspraak met je vriendin zou inplannen. Daar maak je ook tijd voor vrij. Dus voor het opruimen van je kledingkast geldt hetzelfde; wat er ook gebeurt, het staat in je agenda en dus ga je het doen!

Weetje: plan hier maximaal 5 uur voor in. Ervaring leert dat je na max 5 uur opruimen qua energielevel redelijk leeg bent.

Stap 2. Haal alles uit de kast.

Als je begint met het leeghalen van je garderobe is het verstandig om alles uit de kast te halen.

Wel zou je dit proces kunnen opdelen in zones. Want alles uit je kast halen kan best heel overweldigend zijn en zoals ik hierboven al omschreef, max 5 uur opruimen is wel de grens als het gaat om ook goed je focus te houden bij de klus.

Start bijvoorbeeld eerst met het hang gedeelte om dat aan te pakken en plan een week later bijvoorbeeld het vouwgedeelte in.

Stap 3. Wat kan weg?

In deze stap ga je beslissen wat je wilt houden en wat er weg kan.

Bij de keuze voor het weg doen kun je de volgende criteria hanteren en voldoen de kledingstukken aan één of meer van deze punten?  Dan is de kans groot dat je het weg kan doen omdat je het waarschijnlijk nooit meer gaat dragen.

De criteria:

  • Het kaartje zit er nog aan.
  • Het is te klein of te groot.
  • Het zit niet lekker of je kunt er niet op lopen.
  • Je hebt het nooit gedragen.
  • Je hebt het al meer dan een jaar niet gedragen.
  • Je wordt er niet blij van.
  • Het is kapot.
  • Het is verwassen.

 

Voldoet het kledingstuk aan een of meer van deze punten, dan kun je het zeker bewaren:

  • Je draagt het regelmatig
  • Het zit als gegoten, dus je juiste maat (op dit moment)
  • Je wordt er blij van als je het draagt
  • En je wordt er blij van als je het in je handen hebt. (Marie Kondo, its sparks you joy).

 

Het kan dus best heel goed zijn dat je heel blij wordt van een shirt dat verwassen is of vol zit met gaten en je evengoed regelmatig draagt. Dan is de keuze heel makkelijk. Lekker houden!

En heb je kledingstukken die jij zelf niet meer wilt houden maar nog wel prima zijn om te dragen, doneer of verkoop. Altijd leuk als je er een ander blij mee kan maken.

Heb je gedurende dit proces twijfels over een kledingstuk. Dat je niet kan kiezen of je het wilt houden of wel wil doen. Dan heb ik een handig trucje. Als het een kledingstuk betreft die je ophangt hang dan de hanger andersom in je kast. Met de open kant van het haakje naar voren. Als je namelijk iets gewassen en gedragen hebt hang je het normaal weer terug. Na een aantal maanden zie je precies welke kledingstukken je vaak draagt en welke nooit.

Stap 4. Meten is weten

Voordat je onverhoopt allemaal leuke organizers voor je kledingkast gaat aanschaffen is het verstandig dit pas te doen nadat je het sorteer proces hebt doorlopen. Dan weet je precies wat je aan kleding overhoudt en wat je exact nodig hebt aan organizer om eventueel aan te schaffen.

En meten is weten!  Dus meet eerst je planken en je lades op alvorens je gaat kopen. Niets is vervelender als dat je een handige organizer hebt aangeschaft en het past niet.

Weetje: voor meer rust in je kast zorg dat je hangkleding op dezelfde kledinghangers hangt. Het zorgt voor eenheid en het staat ook nog eens netjes.

Nu je kledingkast weer meer ademruimte heeft en overzichtelijk is, is het de zaak om het ook zo te houden. Maar hoe bespaar je dan geld?

Kijken, kijken niet kopen.

Sta je in de winkel met een kledingstuk in je hand en twijfel je of je het moet kopen?  Stel jezelf dan de vraag of het echt nodig hebt. Twijfel je dan nog, koop het dan niet. En het bedrag wat je normaal had uitgegeven stop je weg in een spaarpotje. Als je dat een paar keer hebt gedaan, kun je van dat geld een ervaring kopen die veel meer betekent dan het zoveelste kledingstuk. Denk bijvoorbeeld aan een weekendje weg, een dagje naar een pretpark met je gezin of een avondje theater. Je zal zien dat dit als een soort cadeautje voelt en dat het hierdoor steeds makkelijker wordt om geld niet meer uit te geven aan onnodige kledingaankopen.

Nieuwe erbij? Oude weg!

Om te voorkomen dat het opnieuw uit de hand loopt met kledingaankopen is het handig om een lijst te maken met alle kledingstukken en accessoires die je hebt. Bijvoorbeeld: 5 zwarte t-shirts, 10 spijkerbroeken, 15 tassen enzovoort. Wanneer je vervolgens iets nieuws wil kopen sta je er door deze lijst nog eens bij stil hoeveel je al hebt. Koop je toch iets nieuws, dan kun je de 1 om 1-regel handhaven: als je iets koopt moet je ook iets wegdoen. Ruimte voor ruimte. En ook hierbij geldt is het nog heel en mooi geef het dan aan een vriend of vriendin, aan de kringloopwinkel of verkoop het. Dan kan iemand anders er nog plezier van hebben en zo blijft de hoeveelheid spullen in balans.